Vakhtang Beridze

(1914, Kutaisi – 2000, Tbilisi)
In 1936, he graduated from the Transcaucasian Industrial Institute with a specialization in architecture. From 1936 to 1998, he taught at various higher educational institutions in Tbilisi. Beginning in 1941, he worked at the G. Chubinashvili Institute of Georgian Art History, serving as its director in 1973–1988 and again in 1996–2000, and as honorary director in 1988–1996. He held the titles of Doctor of Art History, Professor, Academician of the Georgian Academy of Sciences, Merited Worker of Science of Georgia, and Laureate of the State Prize of Georgia.

The principal focus of V. Beridze’s scholarly work was the history of Georgian architecture. His books on the churches of Samtskhe of the 12th–14th centuries, the ecclesiastical architecture of the 16th–17th centuries, the urban development of Tbilisi between 1801 and 1817, and Georgian architecture of the 1920s–1930s are of foundational significance and set the direction for scholarly research on these periods.

He authored monographs on individual monuments (St. George of Savane, the Katskhi Church, the “Maghalaant Church,” etc.), on regional architectural schools (Tao-Klarjeti), and on individual artists (S. Kldiashvili). His comprehensive works on Georgian architecture—published in Georgian, Russian, and German (the latter co-authored with E. Neubauer)—are widely recognized. He is also the author of the encyclopedic study Old Georgian Masters and other works.

V. Beridze wrote a monograph on Georgian gordamokhsnebi (relief icon stands) of the 15th–19th centuries, as well as studies on prominent Georgian painters (D. Kakabadze, L. Gudiashvili, N. Pirosmanashvili). Together with N. Ezerskaya, he co-authored a book on Georgian fine art of the 19th–20th centuries. He published numerous essays on the history of the study of Georgian art.

Bibliography

სავანე,  Ars Georgica, 1, თბ., 1942;

ეხვევის დედა-ღვთისა,  Ars Georgica, 2, თბ., 1942;
 
თბილისის “ლურჯი მონასტერი”,  Ars Georgica,  3, თბ., 1948;
 
მცხეთის კათედრალის “სვეტიცხოველი” და ქართლის მოქცევის  სიუჟეტები მის ფრესკებში,  საქართველოს მუზეუმის მოამბე, ტ. XV-B, თბ., 1948;
 
Против искажения истории грузинского искусства, Тб., 1949;
 
კაცხის ტაძარი,  Ars Georgica, 3, თბ., 1950;
 
ქართული საბჭოთა არქიტექტურის ისტორია,  Ars Georgica, 4, თბ., 1955;
 
სამცხის ხუროთმოძღვრება, თბ., 1955;
 
მაღალაანთ ეკლესია, Ars Georgica, 5, თბ., 1959;
 
თბილისის ხუროთმოძღვრება, ტ. 1, თბ., 1960;
 
თბილისის ხუროთმოძღვრება,  ტ. 2, თბ., 1963;
 
გიორგი ჩუბინაშვილი, თბ., 1963;
 
ძველი ქართველი ოსტატები, თბ., 1967;
 
ძველი ქართული ხუროთმოძღვრება, თბ., 1974;
 
Искусство Советской Грузии, М., 1975 (ნ. ეზერსკაიასთან ერთად);
 
Некоторые аспекты грузинской купольной архитектуры со второй половины   X в. до конца   XIII века, Тб., 1976;
 
Die Baukunst des Mittelalt ers in Georgien, Berlini, 1980 (Edith  Nenbauer-თან ერთად);
 
Место памятников Тао-Кларджети в истории грузинской архитектуры, Тб., 1981;
 
ქართული ნაქარგობის ისტორიიდან, თბ., 1983;
 
XVI-XVIII საუკუნეების ქართული ხუროთმოძღვრება, ტ. 1, თბ., 1983;
 
Давид Какабадзе, М., 1989;
 
XVI-XVIII საუკუნეების ქართული საეკლესიო ხუროთმოძღვრება, თბ., 1994.
 
ნიკო ფიროსმანაშვილი,  (წიგნი გამოსაცემად მოამზადა გ.მარსაგიშვილმა), თბ., 2007 (ქართულ, რუსულ, ინგლისურ ენაზე).